11. Vodní ČESKÝ JAZYK – 25.-29.5.

Vypracovávejte postupně jednotlivé činnosti:

  1. Str. 80, cv. 1 – přečti a vyhledej slovesa. Jaké číslo mají slovesa v řadě slovních druhů? Co jsou slovesa? (vše ústně)

2. Str. 80, cv. 2 – slova přepiš, vyhledej a podtrhni 3 podstatná jména

3. Podívej se na str. 74, cv. 2, jedno slovo může mít více tvarů. Jsou zde příklady slov VRABEC a MRAK. Jedná se o podstatná jména. Podstatná jména tedy mohou měnit svůj tvar = říkáme tomu ohýbání nebo skloňování. Podstatná jména jsou SLOVA OHEBNÁ. /toto si zapamatuj/

4. DŮLEŽITÉ NOVÉ UČIVO – PÁDY

Jako první si vyrobíš plakát s pádovými otázkami. Tyto pádové otázky nám určují tvar daného podstatného jména. Vezmi si čtvrtku a nadepiš ji velkými tiskacími písmeny PÁDY (pádové otázky), nyní si narýsuj 7 linek a jednotlivé otázky si na ně přepiš:

  1. pád – Kdo? Co? = JEŽEK
  2. pád – (bez) Koho? Čeho? = bez JEŽKA
  3. pád – (ke) Komu? Čemu? = k JEŽKOVI
  4. pád – (vidím) Koho? Co? = vidím JEŽKA
  5. pádem oslovujeme, voláme = JEŽKU !
  6. pád – (o) Kom? Čem? = o JEŽKOVI
  7. pád – (s) Kým? Čím? = s JEŽKEM

Vidíš, jak se mění tvar slova JEŽEK?

Tyto pády se musíš naučit jako básničku, abys poznal v jakém pádu je podstatné jméno. Můžeme si to vyzkoušet:

  1. na poli – na KOM? ČEM? – na poli – 6. pád
  2. za plotem – za KÝM? ČÍM? – za plotem – 7. pád
  3. u lednice – u KOHO? ČEHO? – u lednice – 2. pád
  4. vidím rybu – vidím KOHO? CO? – vidím rybu – 4. pád
  5. k pařezu – ke KOMU? ČEMU? – k pařezu – 3. pád
  6. lavička – KDO? CO? – lavička – 1. pád
  7. Radku! – voláme na Radka – Radku! – 5. pád

Nyní si to zkus ústně sám/a: nad řekou, u lesa, v troubě, chci hrášek, motyka, za budkou, Jano!, pod peřinou, na střeše, hudba, k traktoru, se sestrou, o lišce, vedle křesla

Jde Ti to? Pokud moc ne, nezoufej pády patří mezi těžší učivo, budeme je často procvičovat.

5. Str. 75, cv. 5 – písemně

6. Pěkná písnička o pádech:

7. Pěkná pohádka o pádech:

8. Nové učivo – ČÍSLO PODSTATNÝCH JMEN /velmi jednoduché učivo/ U podstatných jmen určujeme číslo. Číslo může být jednotné a množné.

Jednotné číslo označuje pouze jeden kus – myš, učitel, kniha, ryba, most …

Množné číslo označuje více kusů – myši, učitelé, knihy, ryby, mosty …

9. Str.: 76, cv. 2,3,4 – ústně

Písanka – str. 25 a 26

Čtení – pokračuj v domácím čtení

Pokud chceš ještě procvičovat pády, můžeš zde: https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/urcujeme-pady/cviceni1.htm

Skip to content